|
|

منو

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی تاکید کرد : توسعه صنعت بهداشتی و آرایشی با تکیه بر تولید قراردادی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا بحیرایی، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو که عنوان داشته است در ایجاد محدودیت برای واردات اقلام بهداشتی و آرایشی خطا کرده ایم، گفت: واقعیت این است که در این چند دهه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم و برندها و محصولات شناخته شده‌ای روانه بازار شده اند که واقعاً باعث افتخار ملی هستند. اما آیا ما در آن سال‌ها که این توانمندی‌ها حاصل شده، درهای کشور بر روی واردات بسته شده بود که باید پاسخ داد، خیر. همزمان واردات هم انجام می شده و صنعت داخلی خود را در مواجهه با رقبای خارجی می دیده و مجبور می شده که برای واحدهای تحقیق و پژوهش، فرمولاسیون، برندینگ، بسته بندی و سایر بخش‌های صنعت سرمایه گذاری کند.
بنابراین رشد صنعت، مدیون وجود بازار رقابتی بوده است. بازاری که محرک صنعتگران بوده تا کالای با کیفیت تر و متنوع‌تر به بازار عرضه کنند.

وی افزود: به عبارت دیگر، این واردات است که فضای رقابت در بازار ایجاد کرده، دانش جهانی را به کشور منتقل کرد و شرایطی ایجاد کرده که تولیدکننده ایرانی روز به روز برای ارتقای کیفیت کالای خود تلاش کند.
اگر درهای کشور را ببندیم و مصرف کننده ایرانی را مجبور کنیم که هر کالایی که با هر کیفیت در داخل تولید می‌شود را خرید کند، عاقبتی جز صنعت خودرو در پیش رو نخواهیم داشت.

بحیرایی گفت: بهتر است بازار باز باشد و تولید و تجارت در مواجهه با یکدیگر قرار گیرند. تولید وقتی کیفی است که بتوانیم صادرات به خارج کشور داشته باشیم و سهم مناسبی از بازار کشورهای دیگر تصاحب کنیم و این در شرایطی محقق می‌شود که بازار داخلی رقابتی شود و این به معنای آن است که شرایط برای واردات فراهم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت واردکنندگان به سمت سرمایه گذاری در بخش تولید رفته اند، افزود:
واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در طول سال‌های اخیر بر اساس سیاست‌های سازمان غذا و دارو و وزارت صمت به سمت تولید سوق پیدا کرده اند و بسیاری از آنها، سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را در بخش تولید انجام داده اند و این نشان دهنده وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد در این بازار است.

بحیرایی ادامه داد: اما این موضوع نباید سبب شود که از برخی موضوعات غفلت کنیم. متأسفانه در این میانه، تعداد قابل توجهی از بنگاه‌های کوچک، به مرور ضعیف و تعطیل شده اند و مسئولین باید در این خصوص بازنگری کنند تا این شرکت‌ها مجدد احیا شوند و بتوانند اشتغال مربوطه را فراهم کنند. درست است که یک تعداد از شرکت‌های وارد کننده، به سمت تولید رفته اند و به اصطلاح تولید کننده شده اند ولی باید به این نکته را توجه داشته باشیم که همه شرکت‌ها توان این کار را ندارند.

وی افزود: یکی از مکانیزم‌های جدید در دنیا برای توسعه صنعت، تولید قراردادی است. در این رابطه چه برنامه ریزی هایی صورت داده اید. آیا واردکنندگان ایرانی، به سمت تولید قراردادی حرکت کرده اند.

بحیرایی گفت: در حال حاضر، تعدادی از واردکنندگان، به واسطه تلاشی که در حوزه تولید انجام داده اند، برندهایی را خلق کرده اند که محصولات آنها تحت نظارت سازمان غذا و دارو در کارخانجات داخلی تولید می‌شود و این موضوع سبب شده که ارزش افزوده مضاعفی در این صنعت ایجاد شود.

وی افزود: به این صورت، از یک سو ظرفیت خالی کارخانجات و سایت‌های تولید مورد بهره برداری قرار گرفته و از سوی دیگر کشور صاحب برندهای شایسته و ارزشمندی شده است که می‌تواند در جغرافیای منطقه خاورمیانه ایفای نقش کند. ضمن اینکه از این طریق ارتباط با زنجیره جهانی تولید نیز حفظ شده است.
هماهنگی‌های گسترده‌ای در این خصوص با سازمان غذا و دارو و وزارت صمت انجام گرفته و امیدواریم که با توسعه تولید قراردادی، افق‌های جدیدی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار گیرد.

بحیرایی در پاسخ به این سوال که برای توسعه تولید قراردادی چه توقعاتی از دولتمردان دارید، گفت:
صاحبان برندهای ایرانی، قطعاً باید مورد حمایت دولت قرار گیرند و درخواست ما از دستگاه‌های دولتی این است که تولید قراردادی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و محیط کسب و کار را برایشان تسهیل کنند. البته پیش از این، ما یک تفاهم نامه مبسوط با سازمان غذا و دارو داشتیم که امیدواریم مفاد آن هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی افزود: تفاهم نامه ما با سازمان غذا و دارو به منزله یک چارچوب کلی در زمینه همکاری‌های مشترک و هم افزایی تلقی می‌شود و مباحثی از قبیل برون سپاری، آموزش، اخذ نظرات مشورتی انجمن، ارجاع متقاضیان به انجمن، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق و استفاده از ظرفیت‌های انجمن در راستای افزایش سلامت محصولات و بهبود محیط کسب و کار در آن دیده شده است.

بحیرایی در پاسخ به این سوال که انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی چه برنامه‌هایی برای توسعه تولید قراردادی در نظر دارد، گفت: ما به خاطر تسهیل امور، اصلاحاتی را نیز در اساسنامه انجمن ایجاد کرد ایم تا به این صورت شرایط را برای بهبود محیط کسب و کار تسهیل و آسان کنیم. باید عرض کنم که انجمن ما، تولید قراردادی را در اساسنامه خود اضافه کرده و همه کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند (چه واردکنندگانی که الان وارد عرصه تولید قراردادی شده اند و چه تولیدکنندگانی که پذیرای تولید قراردادی هستند) می‌توانند به عضویت انجمن در بیایند تا به این صورت هم افزایی لازم صورت بگیرد و از تجربیات طرفین بتوانیم استفاده کنیم و کارها و امور را ارتقا دهیم.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید