|
|

منو

ضرورت تصحیح خطای سیاستگذاری در حوزه بهداشتی و آرایشی

به گزارش دوشنبه های دارویی، محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی گفت: امروزه اقلام بهداشتی و آرایشی به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است و با توجه به نقشی که این محصولات در تامین و بهبود سلامت افراد دارد، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که روزانه از یک یا چند فرآورده بهداشتی یا آرایشی استفاده نکند. بنابراین بحث نظارت بر کیفیت و اصالت این اقلام از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار شده است و همه دولت ها در تلاش هستند که مولفه های موثر بر نظارت قانونی بر این فرآورده ها را فراهم سازند.

بحیرایی افزود: خوشبختانه در این زمینه، سازمان غذاوداروی کشورمان سالهاست که ورود کرده و بحث های نظارتی را از نظر کیفی تحت پوشش قرار داده است ولی از روزی که با ممنوعیت واردات رسمی و قانونی این اقلام مواجه شده ایم، متاسفانه بازار در اختیار قاچاقچیان قرار گرفته و مردم نمی توانند اطمینان خاطر نسبت به کیفیت، تاریخ مصرف، نحوه حمل و نگهداری و سایر مولفه های موثر بر سلامت و اصالت کالا داشته باشند.

وی ادامه داد: اخیرا رئیس سازمان غذاودارو نسبت به این موضوع هشدار داده اند و تاکید کرده اند که در ایجاد محدودیت برای واردات اقلام بهداشتی و آرایشی خطا کرده ایم، بنابراین بهتر است تصمیم سازان و تصمیم گیران به تذکرات رئیس سازمان غذاودارو توجه کنند و مسیر را برای امکان نظارت بر کالاهای وارداتی تسهیل کنند.

به گفته بحیرایی، زمانی که شاهد این حجم زائد الوصف از از فرآورده های بهداشتی و آرایشی قاچاق هستیم، باید به گذشته بازگردیم و سیاست های سازمان های دست اندر کار را آسیب شناسی و بازنگری کنیم و باور داشته باشیم که قطعا در حوزه سیاستگذاری خطا کرده ایم

وی ادامه داد: تجربه جهانی نشان می دهد که سیاستگذاران باید به مقوله سلامت، یک رویکرد بلند مدت داشته باشند و از تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی بپرهیزند. ضمن اینکه سلامت، یک مقوله چند بعدی و چندوجهی است و برای بهینه سازی آن باید از ابزارهای مختلف بهره ببرند و مبتنی بر تقسیم کار ملی پیش بروند.

بحیرایی اضافه کرد: باید یک تقسیم کار ملی در رابطه با تامین اقلام بهداشتی و آرایشی شکل بگیرد. به صورتی که از یک سو، دست اندازها از پیش پای تولید ملی که باعث افتخار و مباهات است، برداشته شود. از سوی دیگر برای تامین محصولاتی که به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می شوند، تدبیر درست و منطبق بر قوانین جهانی اندیشیده شود. ضمن اینکه از آنجایی که یکی از مکانیزم های جدید و موثر در دنیا برای توسعه صنعت، تولید به صورت قراردادی است، باید شرایط برای توسعه آن هموارتر شود.

به گفته بحیرایی، صاحبان برندهای ایرانی که علم، تخصص و تجربه جهانی خود را بر روی ایجاد و توسعه یک برند ایرانی متمرکز کرده اند، باید مورد حمایت دولت قرار گیرند. باید وزارت بهداشت، سازمان غذاودارو، وزارت صمت و سایر سازمان های مرتبط با این حوزه، سرمایه گذاری هایی که در این شکل صورت گرفته را ارج بنهند و فرآیندهای فرسایشی و حلقه وار را کاهش دهند.

رئیس انجمن واردکنندگان اقلام بهداشتی و آرایشی تاکید کرد: محیط کسب و کار را باید برای فعالان اقتصادی که به صورت قانونی و شناسنامه دار فعالیت می کنند، تسهیل کرد و در این مسیر هر سه حوزه، تولید، واردات و تولید قراردادی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که هر یک از این سه حوزه، یک دشمن مشترک به نام قاچاق دارند.

بحیرایی اضافه کرد: ما یک تفاهم نامه در زمینه همکاری های مشترک و هم افزایی برای مشارکت در مباحثی از قبیل برونسپاری، آموزش، اخذ نظرات مشورتی انجمن، ارجاع متقاضیان به انجمن، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق و استفاده از ظرفیت های انجمن در راستای افزایش سلامت محصولات و بهبود محیط کسب و کار با سازمان غذاودارو داشتیم که می تواند به عنوان بخشی از آن تقسیم کار ملی مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم سازمان های دولتی، هر روز بیش تر از دیروز نسبت به بلوغ و توانایی تشکل های تخصصی، باور و اعتقاد پیدا کنند.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید