|
|

منو

بازنگری فهرست ممنوعیت واردات اقلام آرایشی و بهداشتی

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تولید نشان‌های تجاری پرطرفدار و ضرورت بازنگری در واردات لوازم آرایشی و بهداشتی فاقد امکان تولید داخل از اولویت‌های اصلی این ستاد است.
به گزارش اقتصاد پنهان، پس از ابلاغ فهرست تغییرات گروه دریافت ارز 550 ردیف کد تعرفه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل خردادماه سال جاری و عملاً ممنوعیت واردات اغلب لوازم آرایشی و بهداشتی، سؤالات متعددی در این خصوص از سوی تشکل‌های واردات و تولید این کالاها مطرح شد.
اگرچه تفاوت ماهیت فرآورده‌های بهداشتی نسبت به لوازم آرایشی از نظر اولویت‌های زندگی روزمره قابل ملاحظه و خصوصاً لوازم آرایشی در اولویت‌های بعدی سبد خانوار قرار می‌گیرد لیکن ملاحظاتی در حوزه این کالاها وجود دارد که تصمیم‌گیری مدیریت واردات و تولید آن را با پیچیدگی‌های خاصی توأم نموده است.
به نقل از پژوهشکده بهداشت خاورمیانه، ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین مصرف کننده این کالاها در جهان است. آخرین آمارها حاکی از مصرف 2.7 میلیارد دلار لوازم آرایشی و بهداشتی است که حدود 60% آن از طریق قاچاق تأمین می‌شود و به‌علاوه، افزایش 100 درصدی کشفیات قاچاق ورودی این کالاها در سال 97 نسبت به سال 96 نشان دهنده ضرورت توجه ویژه به این حوزه است.
این موضوع که مطابق بررسی‌های انجام شده بیش از 90% لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، همزمان دچار جعل و تقلب نیز هست، حساسیت‌ها و ملاحظات بهداشتی و سلامت این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
گزارش‌های عفونت، تخلیه چشم و آسیب‌های بهداشتی و درمانی از جمله تبعاتی است که در نهایت هزینه‌های آن بر سیستم درمانی و بهداشتی کشور تحمیل می‌شود. در این رابطه، به اذعان نمایندگان تولید این لوازم، عدم توان تولید داخل برخی از اقلام نظیر محصولات آرایش چشم، ممنوعیت واردات این اقلام را غیر قابل توجیه می‌نماید.
البته که کاهش آمارهای مصرف و تقاضای محصولات آرایشی مطلوب نظر است لیکن تا زمانی که این کاهش در فرهنگ مصرف عموم جامعه تحقق نیافته باشد و در شرایط عدم تولید داخل، برخورد سلبی صرف با واردات آن در نهایت منجر به افزایش قاچاق و تقلب خواهد شد.
پس از پایش وضعیت موجود از حیث قاچاق و حساسیت موضوع، جلسه بررسی روند پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی با حضور معاون پیشگیری ستاد، مدیران کل و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی، سازمان تعزیرات، ناجا و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار و بحث و تبادل نظر پیرامون آن انجام شد.
در این جلسه، هندیانی، معاون پیشگیری ستاد، اولویت اصلی ستاد را تولید نشان‌های تجاری پرطرفدار دانست و ضرورت بازنگری در محدودیت‌های اعمالی بر واردات لوازم آرایشی و بهداشتی فاقد امکان تولید داخل را از اولویت‌های مهم برشمرد.
همچنین صادقی نیارکی، مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز ضمن اشاره به ضرورت تعمیق ساخت داخل، بر ضرورت اولویت‌سنجی تأمین ارز تأکید کرد.
به گفته بهفر، مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، 50 شرکت آرایشی و بهداشتی که سابق بر این در حوزه واردات فعال بوده‌اند با توجه به شرایط کشور در سال 97 به‌طور داوطلبانه به فعالیت‌های تولیدی روی آورده‌اند.
در این جلسه پس از شنیدن دیدگاه‌های متفاوت اعضای حاضر و بررسی ابعاد موضوع بر ضرورت حمایت از تولید و واردات مواد اولیه تولید و کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود ندارد بر اساس شناسایی ظرفیت بازار، مصوب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بررسی نسبت به بازبینی فهرست اعلامی مطابق آن‌چه طبق توافقات قبلی در جلسات تخصصی مشترک با تشکل‌های تولید و واردات، سازمان غذا و دارو و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاصل شده بود اقدام کرده و همچنان بر عدم واردات آن دسته از لوازم آرایشی که در کشور تولید می‌شود تأکید شد.
همچنین مقرر شد اقدامات لازم به منظور رفع موانع ترخیص کالاهای رسوبی آرایشی و بهداشتی در گمرک ایران، پس از طی مراحل قانونی و تأیید سلامت آن‌ها انجام شود.
شایان ذکر است در حال حاضر استعلام برچسب اصالت و سلامت از طریق سامانه TTAC و یا سرشماره پیامکی 20008822، ابزار مناسبی برای مصرف‌کنندگان در تشخیص کالای اصل نسبت به کالای قاچاق است و تمامی محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی را می‌توان بر این اساس سنجید. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است کالاهای تولید داخل این حوزه نیز تا پایان سال مشمول اخذ برچسب اصالت و سلامت شوند.

 

منبع: اقتصاد پنهان

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید