|
|

منو

جلسه هم اندیشی اعضای انجمن با حضور مسئولین محترم ستاد مبارزه با قاچاق کالا، انجمن صنایع شوینده

آقای مقیمی رئیس انجمن در آغاز این مراسم گفت: در خصوص افزایش هزینه کد بهداشتی، هم در نامه انجمن به سازمان غذا و دارو، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق بازرگانی اعتراض صنف را منعکس کردیم و هم از طریق نامه مشترک تشکل‌های سلامت محور در قالب فدراسیون اقتصاد سلامت به نهادهای ذی‌ربط، پیگیر شدیم.
کد شناسه بهداشتی، ماهیت خوبی دارد و ابزار مناسبی برای جلوگیری از قاچاق است. ولی هزینه‌های آن باید طوری باشد که تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها، دچار مشکل نشوند.
تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها در اواخر سال ۱۳۹۷ نشسته‌ای متعددی در وزارت صمت داشتیم و تفاهم کردیم که واردات محدود و مشروط شود. اما متاسفانه وزارت صمت دستور توقف ناگهانی واردات را صادر کرد که نتیجه آن، تاکنون از بین رفتن هشت هزار شغل در شرکت‌های واردکننده است.
میلیارد تومان درآمدهای دولت از محل عوارض و مالیات واردات قانونی به جیب قاچاقچی‌ها انتقال یافت.
حتماً پیگیر این مسئله تا حل و رفع آن هستیم.

مهندس بحیرایی عضو هیات رئیسه انجمن:
ستاد مبارزه با قاچاق کالا، جزو نهادهایی است که به شرایط کشور اشراف دارد و مسئولان آن می‌دانند که تصمیم‌های نادرست، چه آثار بدی بر اقتصاد کشور دارد. به‌عنوان مثال، در جلسات مشترک انجمن با ستاد، اطلاعات بسیار خوبی در خصوص عوارض قاچاق از سوی ستاد ارائه می‌شود.

حمید مقیمی رئیس انجمن:
فضای عمومی کشور به گونه‌ای است که تبلیغات منفی علیه واردات وجود دارد و در بسیاری از نهادهای دولتی، به بهانه حمایت از تولید، علیه واردات موضع‌گیری می‌شود.
اکنون واردکنندگان نیز اذعان دارند که ممنوعیت واردات به افزایش قاچاق منجر می‌شود. به همین دلیل، اعتراض مشترک واردکنندگان و تولیدکنندگان به ممنوعیت وارداتی، می‌تواند راهگشا باشد.
در اواخر سال گذشته، در وزارت صمت راه مناسبی برای تسهیل واردات و حمایت از تولید داخلی تدوین شد و انتظار می‌رفت که وزارت صمت، همین نقشه راه که بخش خصوصی واردکننده و تولیدکننده در نگارش آن سهیم بوده‌اند ملاک عمل باشد. اما اطلاعات اشتباهی به وزیر دادند که به دستور اشتباه منجر شد.

آقای شیدایی از بنیان‌گذاران انجمن:
نمی‌توان انتظار داشت شرکت‌هایی که سال‌ها در حوزه واردات فعال بودند، یک‌شبه کار خود را تعطیل کنند و تولیدکننده شوند. برخی افراد و برخی شرکت‌ها، توان و هنر تولید را دارند و برخی نیز متخصص واردات هستند و باید اجازه داد که هر کدام، کار خود را انجام دهند.
همدلی و تعامل واردکنندگان، باعث کاهش فشارهای نامتعارف دولتی خواهد شد. هر جا که بخش خصوصی با کمک هم هدفی را دنبال کنند، به نتایج بهتری می‌رسند.
پیشکسوت‌ها، آماده حمایت همه جانبه از اهداف صنفی و انجمن واردکنندگان هستند و تجربه خود را در خدمت حل مسائل قرار می‌دهند.
مگر بخش خصوصی چقدر توان دارد که از هر طرف، یک فشار و اذیت به آن تحمیل می‌شود؟ نابود کردن واردکنندگان، کار بسیار اشتباهی است.
ستاد مبارزه با قاچاق، برای جلوگیری از رشد قاچاق، حامی واردکننده قانونی است و بارها به سازمان‌های مختلف اجرایی، نامه نوشته و از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها گلایه کرده‌ایم.

دکتر کیانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی:
با ممنوعیت‌های وارداتی، شدیداً مخالفیم. با اصل واردات، هیچ نوع مخالفتی نمی‌دهیم. قیمت‌گذاری دولتی در این صنف، کار اشتباهی است.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید