|
|

منو

ضرورت هم افزایی در مقابله با محصولات آرایشی قاچاق

رئیس انجمن وارد کنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان قانونی رقیب یکدیگر نیستند، بلکه این قاچاقچی است که همزمان با اجزای قانونی بازار در حال مقابله است.

محمدرضا بحیرایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود:
اقلام بهداشتی و آرایشی، اقلامی برند محور هستند و در همه جای دنیا، موضوع برندینگ این کالاها تأثیر به سزایی در استقبال مردم دارد و اینکه مردم را از کالای مورد تقاضای خودشان محروم کنیم، اصلاً درست و منطقی نیست. چرا که سبب می‌شود بازار به سمت کالای قاچاق و تقلبی سوق پیدا کند و هزینه‌های ثانویه ای به مردم و نظام درمانی کشور تحمیل شود.

وی ادامه داد: پدیده شوم قاچاق که دائماً در حوزه اقلام بهداشتی و آرایشی شاهد آن هستیم، نتیجه بی توجهی به اصول علم اقتصاد و بازار است و توقع فعالان حوزه بهداشتی و آرایشی آن است که دستگاه‌های دولتی هر چه زودتر با اولویت دانستن سلامت مردم، مسیر را برای تأمین قانونی این فرآورده‌ها هموار سازد.

بحیرایی افزود: در خصوص فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی باید با اطمینان بگوییم که واردکنندگان قانونی رقیب تولیدکنندگان داخلی نیستند و اگر تصوری در این رابطه وجود دارد، نادرست است. بلکه این قاچاقچی است که همزمان با تولیدکننده و واردکننده قانونی در حال مقابله و رقابت ناجوانمردانه و غیراصولی است و با تدابیر سازمان غذا و دارو، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق، شاهد هم افزایی بیشتر تولیدکنندگان و واردکنندگان خواهیم بود.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی تاکید کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان قانونی می‌توانند با محوریت سازمان‌های دست اندر کار حوزه تولید و واردات و خصوصاً ستاد مبارزه با قاچاق یک کانون هم افزایی برای بهینه سازی سیاست‌ها در راستای مقابله با قاچاق فراهم کنند و امیدواریم این موضوع زودتر تحقق پیدا کند

به گفته بحیرایی، نکته دیگری که در خصوص تأمین کالاهای سلامت محور باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که تعداد مجوزها برای تأمین این اقلام واقعاً خیلی زیاد است و همه فعالان این حوزه اذعان دارند که تأمین کنندگان دائماً در بروکراسی اداری و پیچ و خم‌های کاغذبازی‌ها گرفتار و اسیر هستند.

وی افزود: تغییر مستمر آئین نامه‌ها و ضوابط نیز از موضوعاتی است که فعالان حوزه کالاهای سلامت محور را رنج می‌دهد و متأسفانه گوش شنوایی در این خصوص وجود ندارد. هر روز به بهانه‌ای شاهد تغییر دستورالعمل‌ها هستیم و فعالان اقتصادی دچار تلاطم و نوسان هستند و فعالیت واردکنندگان قانونی را تبدیل به یک فرآیند فرسایشی، زمان بر و خسته کننده کرده‌اند. این در حالی است که قاچاقچی با خیال راحت و در آرامش و آسایش کالایش را به صورت غیر قانونی وارد کشور کرده و به بازار عرضه می‌کند.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی ادامه داد: باید مسیر اخذ مجوزها تسهیل شود و اگر قرار است مدیریتی یا محدودیتی نسبت به کالاهای وارداتی صورت گیرد، صرفاً از طریق ابزارهای تعرفه‌ای باشد، نه اینکه به صورت سلیقه‌ای و ناگهانی با واردکنندگان قانونی برخورد شود. غافلگیر کردن فعالان اقتصادی یا بستن درهای تجارت خارجی، به هیچ وجه نمی‌تواند در مسیر ارتقای سلامت مردم باشد.

کد خبر 5435850

http://mehrnews.com/xXcZK

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید