|
|

منو

لزوم محدودسازی اقلام بهداشتی و آرایشی تقلبی/ ضرورت دوری از سیاست‌های سلیقه‌ای

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی گفت: برای محدودسازی اقلام بهداشتی و آرایشی تقلبی و قاچاق، باید دست از سیاست های سلیقه‌ای برداریم و بر اساس یک تقسیم کار ملی پیش برویم.

محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، گفت: بحث اصالت اقلام آرایشی و بهداشتی، موضوع بسیار مهمی است که هرگونه بی توجهی و خطا در آن می تواند تامین سلامت جامعه را با دست اندازهای کوچک و بزرگ مواجه کند. بهمین دلیل است که همه نظام های سلامت نسبت به رصد، ردیابی و اصالت این کالاها حساسیت و دقت نظر دارند و برنامه های منسجمی در این خصوص پیاده سازی می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما هم سازمان غذاودارو از دهه های گذشته، برنامه ریزی های شایسته ای در خصوص نظارت بر اقلام بهداشتی و آرایشی داشته و تلاش های زیادی را صرف محدودسازی بازار کالاهای قاچاق و تقلبی کرده است ولی به دلایل مختلف، این برنامه ها ابتر باقی ماند.

به گفته بحرایی، اخیرا رئیس سازمان غذاودارو نیز از وفور کالای قاچاق و تقلبی در این حوزه اظهار نگرانی کردند و رویکردهایی را ارائه دادند که امیدواریم مورد نظر سایر دستگاه های دست اندرکار نیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: وقتی شاهد این حجم از کالای قاچاق، تاریخ مصرف گذشته، تقلبی و فاقد اصالت هستیم، باید باور کنیم که یک جای کار در حوزه سیاستگذاری خطا کرده ایم و به نظر من، اولین اشتباه این بوده که به رای و نظر تشکل های تخصصی اعتماد نکرده ایم.

بحیرایی ضمن تاکید بر ضرورت دوری جستن از سیاست های سلیقه ای و غیر علمی، تصریح کرد: برای نجات مردم از این همه تقلب و سوء استفاده در بازار آرایشی و بهداشتی باید به سمت یک تقسیم کار ملی پیش برویم. در واقع سیاستگذاران باید یک استراتژی پایدار و بلندمدت که نقش همه ذینفعان در آن دیده شده باشد را تنظیم و ابلاغ کنند و در این مسیر جایگاه مناسبی را نیز برای تشکل های تخصصی در نظر بگیرند.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید