ضرورت تصحیح خطای سیاستگذاری در حوزه بهداشتی و آرایشی

به گزارش دوشنبه های دارویی، محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی گفت: امروزه اقلام بهداشتی و آرایشی به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است و با توجه به نقشی که این محصولات در تامین و بهبود سلامت افراد دارد، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که روزانه از یک یا چند فرآورده بهداشتی یا آرایشی استفاده نکند. بنابراین بحث نظارت بر کیفیت و اصالت این اقلام از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار شده است و همه دولت ها در تلاش هستند که مولفه های موثر بر نظارت قانونی بر این فرآورده ها را فراهم سازند.

ادامه مطلب

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی تاکید کرد : توسعه صنعت بهداشتی و آرایشی با تکیه بر تولید قراردادی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا بحیرایی، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو که عنوان داشته است در ایجاد محدودیت برای واردات اقلام بهداشتی و آرایشی خطا کرده ایم، گفت: واقعیت این است که در این چند دهه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم و برندها و محصولات شناخته شده‌ای روانه بازار شده اند که واقعاً باعث افتخار ملی هستند. اما آیا ما در آن سال‌ها که این توانمندی‌ها حاصل شده، درهای کشور بر روی واردات بسته شده بود که باید پاسخ داد، خیر. همزمان واردات هم انجام می شده و صنعت داخلی خود را در مواجهه با رقبای خارجی می دیده و مجبور می شده که برای واحدهای تحقیق و پژوهش، فرمولاسیون، برندینگ، بسته بندی و سایر بخش‌های صنعت سرمایه گذاری کند.
بنابراین رشد صنعت، مدیون وجود بازار رقابتی بوده است. بازاری که محرک صنعتگران بوده تا کالای با کیفیت تر و متنوع‌تر به بازار عرضه کنند.

ادامه مطلب

محمدرضا بحیرایی تصریح کرد : آیا ممنوعیت واردات اقلام آرایشی و بهداشتی منجر به رونق تولید شده است ؟

به گزارش درمان یاب، محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوعیت واردات اقلام آرایشی و بهداشتی، منجر به رونق تولید شده است یا خیر، گفت:

  • در این چند دهه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم و برندها و محصولات شناخته شده‌ای روانه بازار شده اند که واقعاً باعث افتخار ملی هستند. اما آیا ما در آن سال‌ها که این توانمندی‌ها حاصل شده، درهای کشور بر روی واردات بسته شده بود که باید پاسخ داد، خیر.
  • همزمان واردات هم انجام می شده و صنعت داخلی خود را در مواجهه با رقبای خارجی می دیده و مجبور می شده که برای واحدهای تحقیق و پژوهش، فرمولاسیون، برندینگ، بسته بندی و سایر بخش‌های صنعت سرمایه گذاری کند. بنابراین رشد صنعت، مدیون وجود بازار رقابتی بوده است. بازاری که محرک صنعتگران بوده تا کالای با کیفیت تر و متنوع‌تر به بازار عرضه کنند.
  • به عبارت دیگر، این واردات است که فضای رقابت در بازار ایجاد کرده، دانش جهانی را به کشور منتقل کرد و شرایطی ایجاد کرده که تولیدکننده ایرانی روز به روز برای ارتقای کیفیت کالای خود تلاش کند.
  • اگر درهای کشور را ببندیم و مصرف کننده ایرانی را مجبور کنیم که هر کالایی که با هر کیفیت در داخل تولید می‌شود را خرید کند، عاقبتی جز صنعت خودرو در پیش رو نخواهیم داشت.
  • بهتر است بازار باز باشد و تولید و تجارت در مواجهه با یکدیگر قرار گیرند. تولید وقتی کیفی است که بتوانیم صادرات به خارج کشور داشته باشیم و سهم مناسبی از بازار کشورهای دیگر تصاحب کنیم و این در شرایطی محقق می‌شود که بازار داخلی رقابتی شود و این به معنای آن است که شرایط برای واردات فراهم باشد.

برنامه های محمدرضا بحیرایی برای حل دغدغه ها و چالش های واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی

با محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی در مورد وضعیت واردات این فرآورده ها به گفتگو نشسته ایم. مشکلات و چالش های واردکنندگان و اینکه بحث تولیدقراردادی فرآورده های بهداشتی و آرایشی در ایران تا چه میزان پیش رفته است.

سوال: اخیرا رئیس سازمان غذاودارو اذعان داشتند که در ایجاد محدودیت برای واردات اقلام بهداشتی و آرایشی خطا کرده ایم، به نظر شما آیا ایجاد این ممنوعیت های چند ساله در واردات فرآورده های بهداشتی و آرایشی توانسته است منجر به رونق تولید شود؟
بحیرایی: بهتر است برای پاسخ به این پرسش، مروری بر دستاوردهای صنعت آرایشی بهداشتی در این چند دهه اخیر داشته باشیم. واقعیت این است که در این چند دهه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم و برندها و محصولات شناخته شده ای روانه بازار شده اند که واقعا باعث افتخار ملی هستند. اما آیا ما در آن سالها که این توانمندی ها حاصل شده، درهای کشور بر روی واردات بسته شده بود؟ خیر؛ همزمان واردات هم انجام می شده است و صنعت داخلی خود را در مواجهه با رقبای خارجی می دیده و مجبور می شده که برای واحد های تحقیق و پژوهش، فرمولاسیون، برندینگ، بسته بندی و سایر بخش های صنعت سرمایه گذاری کند.

بنابراین رشد صنعت، مدیون وجود بازار رقابتی بوده است. بازاری که محرک صنعتگران بوده تا کالای با کیفیت تر و متنوع تر به بازار عرضه کنند.

به عبارت دیگر، این واردات است که فضای رقابت در بازار ایجاد کرده، دانش جهانی را به کشورمان منتقل کرد و شرایطی ایجاد کرده که تولیدکننده ایرانی روز به روز برای ارتقای کیفیت کالای خود تلاش کند.

اگر درهای کشور را ببندیم و مصرف کننده ایرانی را مجبور کنیم که هر کالایی که با هر کیفیت در داخل تولید می شود را خرید کند، عاقبتی جز صنعت خودرو در پیش رو نخواهیم داشت.

بهتر است بازار باز باشد و تولید و تجارت در مواجهه با یکدیگر قرار گیرند. تولید وقتی کیفی است که بتوانیم صادرات به خارج کشور داشته باشیم و سهم مناسبی از بازار کشورهای دیگر تصاحب کنیم و این در شرایطی محقق می شود که بازار داخلی رفابتی شود و این به معنای آن است که شرایط برای واردات فراهم باشد

سوال: آیا در این مدت، واردکنندگان به سمت سرمایه گذاری در بخش تولید رفته اند؟
بحیرایی: واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی در طول سال های اخیر بر اساس سیاست های سازمان غذاودارو و وزارت صمت به سمت تولید سوق پیدا کرده اند و بسیاری از آن ها، سرمایه گذاری های قابل توجهی را در بخش تولید انجام داده اند و این نشان دهنده وجود ظرفیت های بسیار زیاد در این بازار است.

اما این موضوع نباید سبب شود که از برخی موضوعات غفلت کنیم. متاسفانه در این میانه، تعداد قابل توجهی از بنگاه های کوچک، به مرور ضعیف و تعطیل شده اند و مسئولین باید در این خصوص بازنگری کنند تا این شرکت ها مجدد احیا شوند و بتوانند اشتغال مربوطه را فراهم کنند.

درست است که یک تعداد از شرکت های واردکننده، به سمت تولید رفته اند و به اصطلاح تولیدکننده شده اند ولی باید این نکته راتوجه داشته باشیم که همه شرکت ها توان این کار را ندارند

یکی از مکانیزم های جدید در دنیا برای توسعه صنعت، تولید به صورت قراردادی است. در این رابطه چه برنامه ریزی هایی صورت داده اید؟ آیا واردکنندگان ایرانی، به سمت تولید قراردادی حرکت کرده اند؟

در حال حاضر، تعدادی از واردکنندگان، به واسطه تلاشی که در حوزه تولید انجام داده اند، برندهایی را خلق کرده اند که محصولات آن ها تحت نظارت سازمان غذاوداروی کشورمان در کارخانجات ایرانی تولید می شود و این موضوع سبب شده که ارزش افزوده مضاعفی در کشورمان در این صنعت ایجاد شود.

به این صورت، از یک سو ظرفیت خالی کارخانجات و سایت های تولید مورد بهره برداری قرار گرفته و از سوی دیگر کشورمان صاحب برندهای شایسته و ارزشمندی شده است که می تواند در جغرافیای منطقه خاورمیانه ایفای نقش کند. ضمن اینکه از این طریق ارتباط با زنجیره جهانی تولید نیز حفظ شده است.

هماهنگی های گسترده ای در این خصوص با سازمان غذاودارو و وزارت صمت انجام گرفته و امیدواریم که با توسعه تولید قراردادی، افق های جدیدی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار گیرد

سوال: برای توسعه تولید قراردادی چه توقعاتی از دولتمردان دارید؟
بحیرایی: صاحبان برندهای ایرانی، قطعا باید مورد حمایت دولت قرار گیرند و درخواست ما از سازمان های دولتی این است که تولید قراردادی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و محیط کسب و کار را برایشان تسهیل کنند. البته پیش از این، ما یک تفاهم نامه مبسوط با سازمان غذاودارو داشتیم که امیدواریم مفاد آن هرچه زودتر عملیاتی شود.

تفاهم نامه ما با سازمان غذاودارو به منزله یک چهارچوب کلی در زمینه همکاری های مشترک و هم افزایی تلقی می شود و مباحثی از قبیل برونسپاری، آموزش، اخذ نظرات مشورتی انجمن، ارجاع متقاضیان به انجمن، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق و استفاده از ظرفیت های انجمن در راستای افزایش سلامت محصولات و بهبود محیط کسب و کار در آن دیده شده است.

سوال: انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی چه برنامه هایی برای توسعه تولیدقراردادی در نظر دارد؟
بحیرایی: ما به خاطر تسهیل امور، اصلاحاتی را نیز در اساسنامه انجمن ایجاد کرد ایم تا به این صورت شرایط را برای بهبود محیط کسب و کار تسهیل و آسان کنیم.

باید عرض کنم که انجمن ما، تولید قراردادی را در اساسنامه خود اضافه کرده و همه کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند ( چه واردکنندگانی که الان وارد عرصه تولید قراردادی شده اند و چه تولیدکنندگانی که پذیرای تولیدقراردادی هستند) می توانند به عضویت انجمن در بیایند تا به این صورت هم افزایی لازم صورت بگیرد و از تجربیات طرفن بتوانیم استفاده کنیم و کارها و امور را ارتقا دهیم.

 

pharmondays.ir/pharma/5233

لزوم محدودسازی اقلام بهداشتی و آرایشی تقلبی/ ضرورت دوری از سیاست‌های سلیقه‌ای

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی گفت: برای محدودسازی اقلام بهداشتی و آرایشی تقلبی و قاچاق، باید دست از سیاست های سلیقه‌ای برداریم و بر اساس یک تقسیم کار ملی پیش برویم.

محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، گفت: بحث اصالت اقلام آرایشی و بهداشتی، موضوع بسیار مهمی است که هرگونه بی توجهی و خطا در آن می تواند تامین سلامت جامعه را با دست اندازهای کوچک و بزرگ مواجه کند. بهمین دلیل است که همه نظام های سلامت نسبت به رصد، ردیابی و اصالت این کالاها حساسیت و دقت نظر دارند و برنامه های منسجمی در این خصوص پیاده سازی می کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما هم سازمان غذاودارو از دهه های گذشته، برنامه ریزی های شایسته ای در خصوص نظارت بر اقلام بهداشتی و آرایشی داشته و تلاش های زیادی را صرف محدودسازی بازار کالاهای قاچاق و تقلبی کرده است ولی به دلایل مختلف، این برنامه ها ابتر باقی ماند.

به گفته بحرایی، اخیرا رئیس سازمان غذاودارو نیز از وفور کالای قاچاق و تقلبی در این حوزه اظهار نگرانی کردند و رویکردهایی را ارائه دادند که امیدواریم مورد نظر سایر دستگاه های دست اندرکار نیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: وقتی شاهد این حجم از کالای قاچاق، تاریخ مصرف گذشته، تقلبی و فاقد اصالت هستیم، باید باور کنیم که یک جای کار در حوزه سیاستگذاری خطا کرده ایم و به نظر من، اولین اشتباه این بوده که به رای و نظر تشکل های تخصصی اعتماد نکرده ایم.

بحیرایی ضمن تاکید بر ضرورت دوری جستن از سیاست های سلیقه ای و غیر علمی، تصریح کرد: برای نجات مردم از این همه تقلب و سوء استفاده در بازار آرایشی و بهداشتی باید به سمت یک تقسیم کار ملی پیش برویم. در واقع سیاستگذاران باید یک استراتژی پایدار و بلندمدت که نقش همه ذینفعان در آن دیده شده باشد را تنظیم و ابلاغ کنند و در این مسیر جایگاه مناسبی را نیز برای تشکل های تخصصی در نظر بگیرند.