نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در گفتوگو با همشهری آنلاین؛
آمار عجیب و غریب قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به ایران | ۸۰ درصد لوازم آرایشی تولید داخل کپی است | ممنوعیت واردات، حقوق مصرفکننده را تضییع می کند
نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران بیان کرد: حدود ۴ سال پیش واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع شد و در حال حاضر همه کالاهایی که وارد کشور میشود از مبادی غیررسمی وارد میشود و بیشتر آنها فیک و غیر اصل هستند که این موضوع سلامت جامعه و امنیت اقتصادی کشور را به خطر انداخته است.
همشهری آنلاین- مرضیه ثمرهحسینی: لوازم آرایش از اقلام پرمصرف و پرفروش در ایران است. طبق گفته نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران، ما در مصرف لوازم آرایش رتبه هفتم در جهان و رتبه دوم در منطقه را داریم.
موسی احمدزاده با بیان این مطلب به همشهری آنلاین گفت: با این وجود، ایران در برخی از کالاها مثل لوازم آرایشی رنگی یا اقلامی مانند مژه مصنوعی مصرفکننده اول در جهان است. ضمن اینکه در منطقه هم ما رتبه دوم را داریم و رتبه اول در اختیار عربستان است که علت آن توریستها و حجاجی هستند که به عربستان میروند و برای همین مصرف بالاست ولی بر اساس واقعیت اگر توریسم عربستان را کم کنیم ما در مصرف لوازم آرایشی در منطقه، اول هستیم.
این صحبتها در حالی است که قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی حتی برندهای ایرانی اخیرا با افزایش قابل توجهی همراه بوده به طوری که قیمت جدید برخی از این اقلام تا ۱۰۰ درصد هم افزایش یافته است.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران درباره دلایل گرانی لوازم آرایشی و بهداشتی به همشهری آنلاین گفت: یکی از عواملی که در گرانی محصولات آرایشی و بهداشتی موثر بوده است ممنوعیت واردات است.
بیشتر لوازم آرایشی وارداتی فیک هستند
احمدزاده با انتقاد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی بیان کرد: حدود ۴ سال پیش واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع شد و در حال حاضر همه کالاهایی که وارد کشور میشود از مبادی غیررسمی وارد میشود و بیشتر آنها فیک و غیر اصل هستند که این موضوع سلامت جامعه و امنیت اقتصادی کشور را به خطر انداخته است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما تاکنون چندین مرتبه به صورت مکتوب و در قالب جلسات تخصصی، با صحت دادهها ثابت کردهایم که با ممنوعیت واردات، حق و حقوق مصرفکننده تضییع میشود، عنوان کرد: طبق آخرین آمار که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سایت خود منتشر کرده است قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.
احمدزاده ادامه داد: این در حالی است که ۴ سال پیش که ممنوعیت واردات اعمال شد قاچاق در این بخش یکمیلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود و همان زمان ما هشدارهای لازم را دادیم که اگر جلوی واردات قانونی گرفته شود این فرمول نتیجهبخش نخواهد داد اما گوش شنوایی نبود و از آن زمان تا الان قاچاق حدود ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
احمدزاده با بیان اینکه قاچاق کالا سلامت جامعه و امنیت اقتصادی کشور را به خطر میاندازد، افزود: زمانی که کالا از مبادی رسمی وارد شود سازمان غذا و دارو از طریق دانشگاه ناظر بر سلامت آن نظارت میکند ضمن اینکه واردات قانونی و از مبادی رسمی سبب میشود عوارض گمرک و دیگر درآمدهای دولت افزایش پیدا کند و این امر در جبران کسری بودجه موثر است اما با توجه به اینکه ما ۱۵ مرز داریم تجربیات نشان داده است هر چقدر ممنوعیت ایجاد شود به قاچاقچیان فرصت بیشتری داده میشود و افزایش قاچاق هم امنیت اقتصادی را به خطر میاندازد و این رویه مانع تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» میشود.
ممنوعیت واردات به ضرر بخش تولید است
نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات به ضرر تولید است، بیان کرد: تولید و واردات و صادرات باید متوازن باشد تنها در این صورت است که رشد تولید خواهیم داشت و حقوق مصرفکننده هم رعایت میشود ضمن اینکه بر همه این جریانات هم امکان نظارت کامل وجود خواهد داشت.
موسیزاده با بیان اینکه حمایت از تولید راه و فرمول دارد، افزود: در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی باید از کشورهای پیشرفته در این صنعت بیاموزیم و بر اساس رفتار مصرفکننده کالا بسازیم این در حالی است که ۸۰ درصد تولیدات داخل ما کپی است و تولیدکنندگان داخلی بدون رصد ذائقه و سلیقه نسل جدید کالا تولید میکنند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان اینکه پژوهشها نشان میدهد مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران و جهان جذاب و جذابتر خواهد شد، افزود: ذائقه و سبک مصرف لوازم آرایشی در نسل جدید دیگر مثل نسل قبل گذشته نیست و روز به روز هم مصرف افزایش پیدا میکند علاوه بر آن ما در کشورمان رشد جمعیت جوان را داریم برای همین باید به ذائقه و سلیقه نسل جدید توجه کرد.
موسیزاده ادامه داد: این در حالی است که تولیدکنندگان ما هر چیزی که دیگر کشورها تولید کردند را ملاک تولید قرار میدهند در حالی که هر کشوری طبق سلیقه و ذائقه مردم خودش تولید میکند اما در کشور ما فقط کپی کاری میشود برای همین هم تولیدات داخلی قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران با انتقاد از اینکه تولید در ایران رقابتپذیر و علمی و پژوهشی نیست، گفت: تولید با ابداع و تمایز و تفاوت میتواند موفق شود اما اینکه درِ کشور را ببندیم و در فضای بیرقابت مشغول تولید شویم نتیجهبخش نیست ضمن اینکه اگر میخواهیم از تولیدکننده حمایت کنیم با ممنوعیت واردات تولیدکننده حمایت نمیشود چون کالای بیکیفیت دست مصرفکننده میدهد برای همین اگر واقعا قصد حمایت از تولید را داریم میتوان مالیات کمتری از تولیدکنندگان دریافت کرد یا تسهیلات ارزانقیمت بانکی به آنها داد و به استارتآپها دو تا سه سال دوره تنفس داد بعد در کنار آن واردات قانونی را با تعرفهها مدیریت کنیم چرا که اگر واردات مدیریتشده داشته باشیم تولید ما هم رقابتپذیر میشود و میتواند موفق باشد و صادرات هم داشته باشیم.
محصولات آرایشی تحت لیسانس قلابی هستند؟
ممنوعیت واردات لوازم آرایش در حالی همچنان برقرار است که محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی در داروخانهها و مغازههای سطح شهر با عنوان محصولات تحت لیسانس کشورهای دیگر به فروش میرود. این محصولات با این عنوان که مواد اولیه آنها تولید کشورهای دیگر است و در داخل کشور بستهبندی میشوند تبلیغ میشوند.
احمدزاده در مورد اینکه چقدر از این رویه واقعی است؟ گفت: برخی شرکتهای خارجی در اینجا شریک تجاری خود را مشخص میکنند و به این ترتیب مواد اولیه بالک از آن کشورها وارد کشور میشود و در اینجا بستهبندی میشود اما بحث اینجاست که واردات مواد بالک هم در ایران ۴ سال است که ممنوع است و تبلیغاتی که صورت میگیرد یا دروغ است یا از مبادی غیررسمی وارد میشود برای همین در مورد محصولات تحت لیسانس باید حتما مدارک آن در دسترس باشد.
باید روی کیفیت کار کرد
نایب رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در مورد علت گرانی اقلام آرایشی و بهداشتی هم گفت: وقتی جلوی واردات بسته باشد تولیدکنندگان هم به طور غیرمنصفانه قیمتها را تعیین میکنند ضمن اینکه دولت باید از تصدیگری و قیمتگذاری دستوری در این بخش دست بردارد.
احمدزاده ادامه داد: در مورد قیمتها باید این اصل را پذیرفت که بازار خودش تعادل را پیدا میکند. باید روی کیفیت کار کرد و رضایت مصرفکننده را جلب کرد چرا که اگر فضا رقابتپذیر باشد بازار و قیمتها تعادل پیدا میکند و درنهایت مصرفکننده کالای موردنیاز خود را با تنوع بیشتر و با قیمتی که منصفانه است خریداری میکند.