رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران گفت:تاکنون ۸۰۰۰ پروانه در حوزه تولید بدون کارخانه صادر شده که ۵۰۰ مورد از این پروانهها فعال شدند و در میان آنها ۲۰۰ پروانه حدود ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند. همچنین در حال حاضر یکی از معضلات همکاری با برندهای خارجی، ممنوعیت واردات بالک (مواد آماده آرایشی با رنگبندیهای مختلف آماده پر شدن در پوکه یا ظرف) است.به گزارش خبر نگار روزنامه رسالت، محمدرضا بحیرائی رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نشست خبری با بیان اینکه رسالت کار آرایشی و بهداشتی پیشگیری از درمان و کاهش هزینههای بهداشت و دارو است، اظهار کرد: فعالیت اعضای این انجمن ابتدا در حوزه واردات بود، اما بعد از ممنوعیت واردات در دهه ۹۰، محصولات شوینده در بازار تامین بود، اما جای محصولات وارداتی که بیشتر لوازم آرایشی بهداشتی بودند در بازار خالی بود. بنابراین خیلی از واردکنندگان به تولید روی آوردند.وی با بیان اینکه بعد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی بهداشتی حدود ۴۰ هزار نفر بیکار شدند، ادامه داد: اما بعد از ورود بخشی از واردکنندگان به حوزه تولید، این افراد به کار برگشتند و الآن حتی با کمبود نیرو مواجه هستیم.البته رونق تولید به معنی موافقت با ممنوعیت واردات نیست، بلکه همچنان به واردات هم نیاز است، چراکه واردات با ایجاد رقابت باعث ارتقای صنعت میشود. به طور کلی واردات مانع تولید نیست و اگر ممنوع باشد، مصرف کننده ضرر میکند.عضو انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی با بیان اینکه کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است، گفت: از این میزان ۱۵ تا ۲۰ همت را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل میدهد و تا ۱۰ همت به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و غیره صادر میشود که در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است.بحیرائی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پر از محصولات فیک و قاچاق است و این موضوع سلامت و بهداشت جامعه را هدف قرار داده به طوری که طبق اسلایدهایی که ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا مشاهده کردیم خیلی از مصرفکنندگان لوازم آرایشی فیک و قاچاق، کور شدهاند چون در حال حاضر، فقط ۲ کارخانه در جهان مشغول تولید محصولاتی مانند مداد چشم است و در ایران، به دلیل ممنوعیت واردات، حجم کالای فیک در این بخش بسیار بالاست.
* ۱۵ تا ۲۰ همت لوازم آرایشی بهداشتی کالاهای قاچاق و تقلبی است
در ادامه این نشست،حمیدرضا بنائی عضو انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران نیز با بیان اینکه ممنوعیت واردات بالک در حال حاضر یک مسئله برای صنعت آرایشی و بهداشتی است، گفت: در حال حاضر برخی از شرکتهای مطرح چون نمیخواهند فرمولاسیون خود را در اختیار ما قرار دهند و واردات بالک هم ممنوع است، حاضر به همکاری نیستند. اما اگر واردات بالک آزاد باشد میتوانیم در حوزه بسته بندی که اشتغالزایی زیادی دارد، بیشتر فعالیت کنیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت زیادی در حوزه بستهبندی نکردیم، گفت: برای مثال توان تولید شیشه عطر در کشور وجود ندارد. بنابراین نیاز به حمایت برای واردات ماشین آلات و دستگاهای مجهزتر داریم. مسئله تحریم هم که همیشه برای تولیدکنندگان مطرح است.بنائی با بیان اینکه کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است، گفت: از این میزان ۱۵ تا ۲۰ همت را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل میدهد.همچنین تا ۱۰ همت کالاهای آرایشی، بهداشتی و عطریات به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و غیره صادر میشود که در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است. قسمت زیای از صادرات نیز مربوط به اسانسها است.وی افزود:در حال حاضر تولیدات ایران در صنعت عطر و آرایشی و بهداشتی بسیار خوب است و خیلی از مردم از خرید آن راضی هستند به نحوی که ما محصولاتی تولید میکنیم که در کشورهای اروپایی در حال تولید است و سایتهای معتبر مجازی خواهان عرضه محصولات ما هستند.بنایی با هشدار نسبت به کالاهای فیک در بازار گفت: همانطور که اشاره شد بعد از ممنوعیت واردات، ما هم در عطر و هم در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق بالایی داریم که اغلب آن تقلبی است چون ما نمایندگی خیلی از این برندها را داشتهایم و وقتی قیمت اجناس موجود در بازار از قیمت کارخانه هم پایینتر است این موضوع دال بر قاچاق و فیک بودن آن دارد. برای مثال، قیمت خرید کارخانه یک ریمل از یک برند خوب خارجی در خارج از کشور ۳ یورو معادل ۱۸۰ هزار تومان است اما در بازار تهران فقط ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد که با مقایسه قیمتی متوجه میشوید این کالا صددرصد فیک یا تاریخگذشته و یا دزدی است برای همین از مردم میخواهیم در مورد محصولاتی که مصرف میکنند دقت کافی داشته باشند.