به گزارش درمان یاب، محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی و آرایشی در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوعیت واردات اقلام آرایشی و بهداشتی، منجر به رونق تولید شده است یا خیر، گفت:
- در این چند دهه شاهد شکوفایی این صنعت بوده ایم و برندها و محصولات شناخته شدهای روانه بازار شده اند که واقعاً باعث افتخار ملی هستند. اما آیا ما در آن سالها که این توانمندیها حاصل شده، درهای کشور بر روی واردات بسته شده بود که باید پاسخ داد، خیر.
- همزمان واردات هم انجام می شده و صنعت داخلی خود را در مواجهه با رقبای خارجی می دیده و مجبور می شده که برای واحدهای تحقیق و پژوهش، فرمولاسیون، برندینگ، بسته بندی و سایر بخشهای صنعت سرمایه گذاری کند. بنابراین رشد صنعت، مدیون وجود بازار رقابتی بوده است. بازاری که محرک صنعتگران بوده تا کالای با کیفیت تر و متنوعتر به بازار عرضه کنند.
- به عبارت دیگر، این واردات است که فضای رقابت در بازار ایجاد کرده، دانش جهانی را به کشور منتقل کرد و شرایطی ایجاد کرده که تولیدکننده ایرانی روز به روز برای ارتقای کیفیت کالای خود تلاش کند.
- اگر درهای کشور را ببندیم و مصرف کننده ایرانی را مجبور کنیم که هر کالایی که با هر کیفیت در داخل تولید میشود را خرید کند، عاقبتی جز صنعت خودرو در پیش رو نخواهیم داشت.
- بهتر است بازار باز باشد و تولید و تجارت در مواجهه با یکدیگر قرار گیرند. تولید وقتی کیفی است که بتوانیم صادرات به خارج کشور داشته باشیم و سهم مناسبی از بازار کشورهای دیگر تصاحب کنیم و این در شرایطی محقق میشود که بازار داخلی رقابتی شود و این به معنای آن است که شرایط برای واردات فراهم باشد.