|
|

منو

اصرار داروخانه ها برای آزادسازی واردات رسمی فرآورده های بهداشتی و آرایشی

مهدی زارعی رئیس شورای عالی داروخانه های انجمن داروسازان در گفتگو با دوشنبه های دارویی گفت: اصرار داروخانه ها برای آزادسازی واردات رسمی فرآورده های بهداشتی و آرایشی با این نرخ دلار باید واردات رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی برای حفظ سلامت مردم و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آزاد شود.

وی ادامه داد: تقاضا برای استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی در جامعه را نمی‌توان با ممنوعیت واردات رسمی محدود ساخت؛ با این نرخ ارز، ممنعیت واردات نه تنها در جهت حمایت از رونق تولید تلقی نمی‌شود، بلکه حتی باعث کاهش درآمد دولت از محل دریافت مالیات و حقوق گمرکی و…، از واردات رسمی شده و همچنین به افزایش قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی دامن می‌زند.

زارعی اضافه کرد: امروز که شاهد وفور محصولات قاچاق و تقلبی آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه هستیم، محصولاتی که اساسا فاقد اصالت و استاندارد لازم بهداشتی هستند و منجر به بیماریهای پوستی و عفونی و سرطان ها می شوند لذا این محصولات می توانند بسیار خطر آفرین باشند و سلامت مصرف‌کنندگان را بطور جدی تهدید کنند؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می بایست با جدیت به مسأله ورود کند.

وی تصریح کرد: حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد از کل کالاهای موجود در سطح بازار آرایشی و بهداشتی، یعنی عددی معادل ٩٠ درصد کالاهای خارجی وارداتی در سطح جامعه کالاهای قاچاق یا تقلبی می باشد و تنها کمتر از ده درصد از این کالاها به صورت قانونی وارد و عرضه می‌شوند.

زارعی بیان کرد: در چند سال گذشته که محدودیت و ممنوعیت واردات اعمال شده نرخ اشتغال‌زایی نه تنها رشد نکرد بلکه کاهش یافت و قیمت نهایی برای مصرف کننده روند صعودی خود را ادامه داد.

وی تاکید کرد: متاسفانه با توجه به انحصاری که ایجاد شده قیمت بعضی از محصولات داخلی از برندهای معروف خارجی گرانتر بدست مصرف کننده می رسند.اگر واردات محصولات آزاد شود قیمت اکثریت محصولات به نصف کاهش خواهد یافت.

زارعی خاطر نشان کرد: ضمنا با توجه به اینکه حداقل ٧٠ تا ۸۰ درصد مواد اولیه محصولات داخلی از خارج وارد می شود که موجب خروج ارز از کشور در حد واردات محصولات نهایی قبل از ممنویعیت می باشد به این مهم باید عنایت داشت که برای توسعه صنعت داخلی احتیاج به رقابت و واردات داریم.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید