|
|

منو

تولید منهای کارخانه | ۸۵ درصد شرکت های دنیا تولید کارخانه ای ندارند

حدود ۸ هزار پروانه برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور صادر شده که تنها ۵۰۰ تای آنها فعال است. فعالین این صنعت مدعی اند که می توان از ظرفیت واحدهای موجود برای تولید بدون کارخانه استفاده کرد.

بازار، گروه صنعت: تولید در دنیا دیگر سبک و سیاق گذشته را ندارد. تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های خود به شیوه های متفاوتی متوسل شده اند. برخی به دنبال تولید در کشورهای با نیروی کار ارزان بوده و برخی هم سعی دارند که از ظرفیت واحدهای تولیدی دیگر استفاده کنند.

بر اساس آنچه محمدرضا بحیرایی، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نشست خبری همایش تولید بدون کارخانه اعلام کرده، ۸۵ درصد شرکت های دنیا تولید کارخانه ای نداشته و تولیدات آنها به صورت پرایویت انجام می شود و از ظرفیت شرکت ها و واحدهای تولیدی دیگر برای تولیدات خود استفاده می کنند. آنگونه که آمارها نشان می دهد چیزی حدود ۸ هزار پروانه برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور صادر شده که تنها ۵۰۰ تای آنها فعال است. بماند که تمامی این ۵۰۰ واحد هم از ظرفیت خود به صورت کامل استفاده نکرده و می توان از ظرفیت این واحدها در زمینه تولید بدون کارخانه بهره برد.

ارزش بازار لوازم آرایشی در ایران چقدر است؟

ایران یکی از بزرگترین بازارهای مصرف لوازم آرایشی در دنیا محسوب می شود و یکی از رکوردداران این حوزه محسوب می شود.

ارزش بازار لوازم آرایشی در ایران چیزی حدود ۶۵ ال ۷۰ همت برآورد می شود که از این مقدار ۱۵ الی ۲۰ همت آن در اختیار برندهای تقلبی و فیک یا محصولات قاچاق است

محمدرضا بحیرایی، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ارزش بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور را حدود ۶۵ ال ۷۰ همت اعلام کرد و گفت از این مقدار ۱۵ الی ۲۰ همت آن در اختیار برندهای تقلبی و فیک یا محصولات قاچاق است.

موسی احمدزاده نایب رییس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران هم در اینباره گفت: باید هزینه قاچاق را افزایش دهیم که کسی به قاچاق فکر نکند.

او با بیان اینکه ما انتظار حمایت از دولت نداریم فقط دولت نقش نظارتی خود را ایفا کرده و به دنبال کاهش بروکراسی های اداری در فضای کسب و کار باشد، ادامه داد: قوانین غیر ضرور در بسیاری موارد قدرت رقابت را از تولیدکنندگان ایرانی گرفته است. به عنوان مثال گرفتن یک مجوز در داخل کشور ما بعضا ۶ ماه طول می کشد در حالی که در کشوری همچون سنگاپور این فرآیند حدود ۴ روز از یک فعال اقتصادی زمان می گیرد.

احمد زاده با بیان اینکه من مخالف بسته شدن درهای کشور هستیم، تاکید کرد: البته واردات و صادرات باید به صورت متوازن انجام شود. ضمن اینکه در تولید باید همواره به دنبال تولید صادرات بوده و برای عرضه در بازار حدود ۶۰۰ میلیون نفری منطقه برنامه ریزی کنیم.

او با بیان اینکه امروزه دیگر چیزی به اسم «مدین چین، مدین آمریکا و مدین کره و مدین …» در دنیا وجود ندارد، ادامه داد: تولیدی موفق است که بتواند محصولی با کیفیت را تولید و برند خود را ثبت کند.

این فعال اقتصادی با اشاره اینکه بسیاری صنعت آرایشی و بهداشتی را لوکس می دانند در حالیکه این صنعت با جان و سلامت مردم در ارتباط است، افزود: امیدوارم تحریم های داخلی و بروکراسی های اداری پیچیده را برداریم تا تولیدکنندگان این حوزه بتوانند به یکی از پیشتازان اقتصادی تبدیل شوند.

آمازون خواهان فروش یکی از عطرهای ایرانی شد

حمیدرضا بنایی از دیگر اعضای این انجمن در نشست خبری «تولید بدون کارخانه» با اشاره ه دردسرهای تحریم برای صنعت آرایشی و بهداشتی گفت: به دلیل تحریم ها خیلی از برندها حتی در تامین مواد اولیه و بسته بندی حاضر به همکاری با نبودند. با وجود همه این مشکلات اما تولیدکنندگان داخلی توانستند بخش زیادی از مشکلات حل کنند.

او با اشاره به بروکراسی های غیر ضرور و برخی از قوانینی که مخل کسب وکار هستند، گفت: خواهش ما از مسئولین این است که در مسیر تولید سنگ اندازی نکنند. البته در بخش هایی هم نیازمند حمایت و پشتیبانی هستیم. چرا که اگر حمایتی از صنایع صورت نگیرد، این صنعت می خوابد و از بین خواهد رفت. در مقابل اگر کمی حمایت ها بیشتر شود، در صنعت آرایشی و بهداشتی دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

بنایی ادامه داد: بعد از ممنوعیت واردات بسیاری از شرکت های وارداتی فعالیت خود را متوقف کرده و بسیاری از متخصصان این حوزه از ایران رفتند. در صورت ادامه این وضعیت بسیاری از بزرگان این صنعت را از دست خواهیم داد.

سایت آمازون خواهان فروش یکی از برندهای عطر ایرانی که متعلق به یکی از فوتبالیست های کشور بوده، شده است. این نشان می دهد که ما در کیفیت توانستیم کاری را انجام دهیم که بازارهای جهانی هم خواهان استفاده از محصولات ایرانی باشند

این فعال اقتصادی با اشاره به وضعیت مناسب تولیدات ایرانی و ارتقای جایگاه محصولات ما در بازارهای جهانی، ادامه داد: به عنوان مثال سایت آمازون خواهان فروش یکی از برندهای عطر ایرانی که متعلق به یکی از فوتبالیست های کشور بوده، شده است. این نشان می دهد که ما در کیفیت توانستیم کاری را انجام دهیم که بازارهای جهانی هم خواهان استفاده از محصولات ایرانی باشند.

۴ درصد مردم مشتری برندهای خارجی

بنایی همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت آزاد سازی واردات آیا تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت با برندهای خارجی را خواهند داشت، گفت: پیش ممنوعیت واردات، بهای ارز در کشور حدود ۳ هزار تومان بود. به عبارت دیگر آخرین واردات قانونی که به کشور صورت گرفته بر مبنای ارز ۳ هزار تومانی بوده است. حال آنکه قیمت ارز هم اکنون در بازار آزاد به ۵۰ هزار تومان رسیده و در بازار غیر رسمی حدود ۳۸ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر ما دست کم افزایش حدود ۱۵ برابری قیمت ارز را در کشور شاهد بودیم. سوال اینجاست که آیا قدرت خرید خانوارها و مشتریان برندهای خارجی در سال های گذشته هم در طول این سال‌ها ۱۵ برابر شده است. به همین دلیل می توان گفت که تنها ۴ درصد مردم قدرت خرید برندها و عطرهای خارجی را داشته و برندهای ایرانی مشتریان خود را همچنان خواهند داشت. با این وجود همین رفع ممنوعیت واردات می تواند موجب ایجاد یک بازار رقابتی و افزایش کیفیت تولیدات ایرانی شود.

صادرات عطر به روسیه

او در بخش دیگری از سخنان خود از صادرات ۱۰ همتی در حوزه آرایشی و عطریات خبر داد و گفت: عمده این صادرات به کشورهای همسایه و روسیه صورت می گیرد. ضمن اینکه صادرات اسانس پایه را به کشورهای اروپایی را نیز شاهد هستیم.

گفتنی است نخستین همایش تولید بدون کارخانه یا private label با حمایت اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت ایران و با حضور فعالین صنعت آرایشی و بهداشتی کشور در تاریخ ۱۸ مهرماه در اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد.

برای دسترسی به منبع خبر روی این متن کلیک کنید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید