|
|

منو

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان صنایع آرایشی ، بهداشتی و عطریات در گفتگو با تولید و اقتصاد:دولت‌ها  باید از تصدی‌گری خود را کم کنند و با مشورت تشکل‌ها کار را به بخش خصوصی بسپارند

محمدرضا بحیرایی می گوید، بخش خصوصی راهکارهای متنوع برای حل مشکلات دارند و دولت‌ها می‌توانند با مشورت و سپردن امور به تشکل ها از تجربیات آنها بهره ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان صنایع آرایشی ، بهداشتی و عطریات کشور در  پاسخ به سئوالی مبنی بر ” نقش تشکلها در تسهیل رفع موانع ” به خبرنگار ما  گفت : دستگاه‌های دولتی با تئوری در صدد رفع مشکل  صنوف هستند و اشراف کافی به موانع صنایع و یا صنوف ندارند در این بین  قوانینی که گذاشته می‌شود ،بعضا بدون مشورت  با بخش خصوصی است و باعث  اشکالاتی در امور می شود که راه را برای بدنه دولت‌ها نیز دشوار می‌کنند و در عمل این تشکل‌ها هستند که می‌توانند عیب بخشنامه‌ها،  قوانین و موانع سر راه بخش تولید و تجارت را به دولت بگویند.

بحیرایی با بیان اینکه دولت تا به حال هیچ وقت از تشکل‌ها نظرخواهی یا مشورت نگرفته است، گفت: به طور مثال در وزارت صمت در ۴ یا ۵ سال پیش یک شبه وزیر تصمیم گرفت ۸۰۰ قلم کالا وارداتش ممنوع شود. ماحصل این شد که پول کالا داده شده بود و روی دریا بود، یک سری در گمرک بود، یک سری نیز در  کامیون بود ، بخشی از اجناس  هم پولش داده شده بود ولی حمل نشده بود که این موضوع به چه  به صنعت آرایشی بهداشتی چه دیگر صنایع لطمه زیادی وارد کرد..

این فعال صنعت آرایشی و بهداشتی کشور افزود: اگر در خصوص اعلام قانون و بخشنامه‌ها نهادهای دولتی با تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و سندیکاهای مرتبط بحث کارشناسانه بکنند و در خصوص مسائلی از قبیل برای کاهش هزینه‌ها پیشنهاد بگیرند، در صورتیکه صنعت در مسیر ارتقا باشد ولی دولت هم ضرر نکند و این مسائل  قابل بحث است.

بحیرایی خاطر نشان کرد: تشکل آرایشی و بهداشتی زمانی که قرار شد IRC درست بشود،ما هر چه اشتباهات وزارتخانه مربوطه را گوشزد می کردیم ، می‌دیدند درست می گوییم ولی به عنوان شخص و شرکت نمی‌توانستند قبول کنند و گفتند شما یک تشکل درست کنید در چهارچوب آن تشکل رسما نظرات و نامه‌های خود را برای ما بنویسید و اینگونه انجمن آرایشی و بهداشتی به وجود آمد و با سازمان غذا و دارو خیلی مواقع همدلی کرده و در این زمینه پیشرفت کرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان صنایع آرایشی و بهداشتی و عطریات کشور تصریح کرد: تشکل‌ها از بین صنایع و صنوف آمده اند و به تمام زیر و بم کار اشراف دارند، دولت‌ها نیز  باید از تصدی‌گری خود را کم کنند و با مشورت با تشکل‌ها کار را به بخش خصوصی بسپارند.  یعنی از بخش خصوصی مشورت کارشناسانه بخواهند .

این فعال صنعت آرایشی و بهداشتی کشور عنوان کرد:  بخش خصوصی راهکارهای متنوع برای حل مشکلات دارند و دولت‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند چرا که بخش خصوصی هزینه کرده و این تجربیات را به دست آورده است و دولت‌ها می‌توانند با مشورت کارشناسانه قبل از ابلاغ قوانین بخشنامه‌ها مشورت بگیرند و راهکارهای روان و خوب گرفته شود.

وی در ادامه افزود : به عنوان مثال درباره خیابانی صحبت می کنیم و تصمیم می گیریم دو طرفه و دو بانده کنیم ولی از وضعیت آن خیابان اطلاعی نداریم و آن خیابان را ندیده ایم ولی شخصی که در آن خیابان زندگی می‌کند و نامش تشکل است و می‌گوید حتی یک ماشین به سختی تردد می‌کند و شرایط دو طرفه کردن و دو بانده کردن را ندارد. ولی راهکار دیگری ارائه می‌دهد.

بحیرایی بیان کرد: در بعضی مواقع دولت ساز خود را می‌زند و پول خود را می گیرد، صنوف هم تا جایی که بتوانند از منافع خود دفاع می‌کنند پس ضرر اصلی متوجه مصرف کننده‌ها می باشد و هرچقدر که پیش از شروع هر کاری با سندیکاهای مربوطه مانند همه دنیا مشورت گرفته شود و راهکار خواسته شود روان‌کننده قانون خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان صنعت آرایشی ، بهداشتی و عطریات کشور در پایان گفت: روی هم رفته وجود تشکل‌ها موثر بوده و این  تشکل‌ها هستند  که راهکار دادند و به وضعیت صنعت به این نقطه رسیده است و  ببینید اگر نبود چه اتفاقی می افتاد.

نظرات بخش خصوصی تا حد زیادی موثر بودند ولی بدنه صد در صد دولت‌ها همسو و هماهنگ نیستند. اگر از تعجیل و ضرب العجل بخشنامه‌ها پرهیز کنند و مشورت بگیرند موثرتر هم خواهند بود.

برای دسترسی به منبع خبر روی این متن کلیک کنید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید