|
|

منو

همایش تخصصی کازموپرایوت (تولید بدون کارخانه) که از ظرفیت خالی کارخانجات استفاده می شود در مورخ ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد

همایش تخصصی کازموپرایوت (تولید بدون کارخانه) که از ظرفیت خالی کارخانجات استفاده می شود در مورخ ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد. و این فرصت بسیار مناسبی است که شرکت کنندگان کنار هم قرار گرفته و از اطلاعات و تجربیات یکدیگر استفاده کنند و در واقع حلقه مفقوده صنعت را بیابند.

محمدرضا بحیرائی رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات در دومین نشست خبری همایش کازموپرایوت (تولید بدون کارخانه) محصولات آرایشی و بهداشتی با انتقاد از نگاهی که به صنعت آرایشی و بهداشتی می‌شود، گفت: این صنعت از نظر خیلی ها جزو واجبات نیست و لوکس و فانتزی تصور می‌شود در حالی که رسالت آن پیشگیری از درمان و بیماری‌هاست بنابراین اگر این صنعت کارش را خوب انجام دهد مصرف دارو پایین می‌آید و اگر دچار اشکال شود برای دولت و سازمان غذا و دارو هزینه خواهد داشت.

بحیرائی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پر از محصولات فیک و قاچاق است و این موضوع سلامت و بهداشت جامعه را هدف قرار داده به طوری که طبق اسلایدهایی که ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا مشاهده کردیم خیلی از مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی فیک و قاچاق، کور شده‌اند چون در حال حاضر، فقط ۲ کارخانه در جهان مشغول تولید محصولاتی مانند مداد چشم است و در ایران به دلیل ممنوعیت واردات حجم کالای فیک در این بخش بسیار بالاست.

وی در ادامه با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان در داخل بیان کرد: بعد از انقلاب ما در ایران شاید در برندهای آرایشی و بهداشتی ۲۰ مورد بیشتر نداشتیم اما امروز بالای ۱۰ هزار برند داریم. درواقع بعد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور واردکنندگان بیکار شدند و به سمت تولید آمدند به طوری که امروز این صنعت خیلی رونق دارد و افراد زیادی در این بخش مشغول فعالیت هستند. فعالیت اعضای این انجمن ابتدا در حوزه واردات بود، اما بعد از ممنوعیت واردات در دهه ۹۰، محصولات شوینده در بازار تامین بود، اما جای محصولات وارداتی که بیشتر لوازم آرایشی بهداشتی بودند در بازار خالی بود. بنابراین خیلی از واردکنندگان به تولید روی آوردند.

عضو هیات مدیره فدراسیون سلامت افزود: در حال حاضر تا حدود زیادی تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اتفاق افتاده و کمبودها جبران شده است اما در کنار تولید باید واردات هم انجام شود درواقع ما معتقدیم وقتی صنعت جان می‌گیرد که واردات مکمل تولید باشد و رقابت وجود داشته باشد و همانطور که اشاره کردیم در محصولاتی مانند محصولات آرایش چشم، ما نیازمند واردات هستیم و تولید آن به صرفه نیست. بعد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی بهداشتی حدود ۴۰ هزار نفر بیکار شدند اما بعد از ورود بخشی از واردکنندگان به حوزه تولید، این افراد به کار برگشتند و الآن حتی با کمبود نیرو مواجه هستیم.البته رونق تولید به معنی موافقت با ممنوعیت واردات نیست، بلکه همچنان به واردات هم نیاز است، چراکه واردات با ایجاد رقابت باعث ارتقای صنعت می‌شود. به طور کلی واردات مانع تولید نیست و اگر ممنوع باشد، مصرف کننده ضرر می‌کند.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران تاکنون ۸۰۰۰ پروانه در حوزه تولید بدون کارخانه صادر شده که ۵۰۰ مورد از این پروانه‌ها فعال شدند و در میان آن‌ها ۲۰۰ پروانه حدود ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند. همچنین در حال حاضر یکی از معضلات همکاری با برندهای خارجی، ممنوعیت واردات بالک (مواد آماده آرایشی با رنگبندی‌های مختلف آماده پر شدن در پوکه یا ظرف) است.

بحیرائی در ادامه گفت: توصیه ما به مردم این است که در لوازم آرایشی و بهداشتی چیزی به عنوان جنس درجه یک و درجه دو وجود ندارد و از هر برند فقط یک جنس موجود است. همچنین از مردم می‌خواهیم که امروز که اینترنت در دسترس آنهاست محصول مدنظر خود را با برندهای اصلی چک کنند و پیشنهادمان این است که محصولی را استفاده کنند که تحت نظارت سازمان غذا و داروی ایران است.

وی گفت: در حال حاضر جایی که صددرصد تحت نظارت سازمان غذا و داروست، داروخانه‌هاست و خرید از داروخانه هم به درمان کشور کمک می‌کند چون بنگاهی است که در زمینه توزیع دارو فعال است و به اقتصاد آنجا کمک شود و هم قیمت‌ها مشخص است و امکان افزایش قمیت وجود ندارد البته این به معنای آن نیست که مراکز غیر داروخانه‌ صددرصد اشکال دارند اما ما اطمینان داریم که داروخانه صددرصد تحت کنترل سازمان غذا و داروست.

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی با بیان اینکه کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است، گفت: از این میزان ۱۵ تا ۲۰ همت را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل می‌دهد و تا ۱۰ همت به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و غیره صادر می‌شود که در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است.

حمیدرضا بنایی رئیس هیت مدیره هلدینگ آریا شیک تولیدکننده صنعت آرایشی و بهداشتی و عطر نیز در این نشست با بیان اینکه تولیدات ما بعد از سال ۱۳۹۵ روند کاملا متمایزی به خود گرفت، گفت: در حال حاضر تولیدات ایران در صنعت عطر و آرایشی و بهداشتی بسیار خوب است و خیلی از مردم از خرید آن راضی هستند به نحوی که ما محصولاتی تولید می‌کنیم که در کشورهای اروپایی در حال تولید است و سایت‌های معتبر مجازی خواهان عرضه محصولات ما هستند.

بنایی ادامه داد: اما در این میان چند مسئله وجود دارد که باید رفع شود. نخست، ممنوعیت واردات مواد بالک (مواد آماده آرایشی) است چرا که خیلی از برندها دوست دارند وارد ایران شوند اما نمی‌خواهند فرمولاسیون خود را برای تولید در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهند ولی به صورت بالک حاضرند وارد شوند و به این صورت قسمتی از صنعت ما شوند که این کار در اشتغالزایی و افزایش رقابت بین تولیدکنندگان موثر خواهد بود.

این تولیدکننده افزود: مسئله دوم این است که ما در صنعت بسته‌بندی در ایران پیشرفت زیادی نکرده‌ایم و برای مثال، امروز نمی‌توانیم شیشه عطر بسازیم، برای همین از مسئولین وزارت صمت درخواست داریم که حداقل در قسمت بسته‌بندی به ما کمک کنند تا بتوانیم اجناس و دستگاه‌های بهتری وارد ایران کنیم تا این صنعت رونق بگیرد.

بنایی ادامه داد: مسئله سوم اینکه به خاطر تحریم‌ها، خیلی از برندها حاضر نیستند حتی برای مواد اولیه و بسته‌بندی با ما کار کنند اما با وجود این موانع، ما با سختی و رایزنی بسیار توانسته‌ایم با برخی از شرکت‌های خارج از ایران این مسائل را حل کنیم. در اینجا درخواستمان از مسئولان بخش تولید این است که حمایت بیشتری از تولیدکننده کنند و دست از خودتحریمی و بوروکراسی در بخش‌های تولیدی بردارند تا تولیدکنندگان انگیزه لازم برای ادامه تولید و نوآوری داشته باشند وگرنه شاهد خروج بیشتر بزرگان این صنعت از کشور خواهیم بود.

این عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات کشور در ادامه با بیان اینکه بیش از ۶ میلیارد دلار (حدود ۷۰ همت به جز شوینده ها) حجم مالی بازار آرایشی و بهداشتی است که ۲ میلیارد دلار و ۱۰۰ میلیون دلار آن کالای قاچاق است، گفت: حدود ۱۰ همت هم صادرات محصولات تولید ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق، تاجیکستان، افغانستان و حتی روسیه صورت می‌گیرد که بیشترین حجم صادرات به کشور روسیه است.

بنایی با هشدار نسبت به کالاهای فیک در بازار گفت: همانطور که اشاره شد بعد از ممنوعیت واردات، ما هم در عطر و هم در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق بالایی داریم که اغلب آن تقلبی است چون ما نمایندگی خیلی از این برندها را داشته‌ایم و وقتی قیمت‌ اجناس موجود در بازار از قیمت کارخانه هم پایین‌تر است این موضوع دال بر قاچاق و فیک بودن آن دارد. برای مثال، قیمت خرید کارخانه یک ریمل از یک برند خوب خارجی در خارج از کشور ۳ یورو معادل ۱۸۰ هزار تومان است اما در بازار تهران فقط ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد که با مقایسه قیمتی متوجه می‌شوید این کالا صددرصد فیک یا تاریخ‌گذشته و یا دزدی است برای همین از مردم می‌خواهیم در مورد محصولاتی که مصرف می‌کنند دقت کافی داشته باشند.

در مجموع درخواست آزادسازی واردات بالک و ایجاد امکان رقابت از طریق آزادسازی واردات از جمله موضوعاتی بود که از سوی سایر تولیدکنندگان در این جلسه مطرح شد.

پیمان واعظ‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و عطریات کشور نیز در ادامه نشست گفت: در حال حاضر حدود ۸ هزار پروانه در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی صادر شده است که از این تعداد ۵۰۰ پروانه فعال است و ما در انجمن به دنبال این هستیم که پروانه‌های غیرفعال را فعال کنیم تا با استفاده از ظرفیت کارخانه‌های خالی به سمت تولید بروند.

لیلا حسام وزیری از شرکت رادینا نیز در این نشست خبری گفت: با توجه به سختی های بسته بندی که در کشور وجود داشت این شرکت فعالیت خود را شروع کرد که در حوزه بسته بندی های خاص و مواد اولیه ای که در ایران نداشتیم این امکان را ایجاد کنیم و در این زمینه واردات داشته باشیم. همچنین از اهداف دیگر شرکت غیر از فروش ارایه مشاوره از ابتدای خط تا آخر به شرکت ها جهت تولید در کارخانه های دیگر بود که از ظرفیت خالی کارخانجات استفاده شود.

وی ادامه داد: این صنعت بسیار مهم است و پیشگیری کننده از امراض بوده و نباید نگاه لوکس به آن شود، باید بروکراسی واردات سهل شود تا بتوانیم در عرصه رقابت پیشتاز باشیم ممنوعیت واردات محصولات خارجی به مصرف کننده فشار می آورد و نمی تواند انتخاب خوبی داشته باشد.البته دوستان توانسته اند محصولات خوبی تولید کنند و اگر واردات بالک داشته باشیم می توانیم کیفیت را بالا ببریم.

برای دسترسی به منبع خبر روی این متن کلیک کنید

برای ثبت نام در همایش روی این لینک کلیک کنید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید